Jak jezdzić po śniegu i lodzie

Spadł pierwszy śnieg. Jak jeździć w takich warunkach? Przede wszystkim należy jeździć wolniej i jak to mówią nasi niebiescy przyjaciele „dostosować prędkość do warunków jazdy”.

Nie unikaj poślizgów!

Unikanie poślizgów za wszelką cenę jest tak samo rozsądnym rozwiązaniem jak unikanie w wojsku strzelania. Gdy przyjdzie wojna, wojsko musi być przygotowane. Gdy nadejdzie poślizg: musisz być przygotowany!

Sprawdzaj przyczepność!

Warto co jakiś czas sprawdzać przyczepność. Można to zrobić poprzez hamowanie, można naciskając mocniej pedał gazu. Oczywiście takie testy wykonujemy tylko i wyłącznie widząc, że nikt z przeciwka nie jedzie, nikt nie siedzi nam na ogonie a obok drogi nie ma akuratnie pieszych albo głębokiego rowu. Bardzo dobrze mieć zimą system kontroli trakcji. Nawet nie tylko dlatego by zadziałał wtedy gdy jest niebezpiecznie ale by sygnalizował delikatne uślizgi kół przy przyśpieszaniu: dzięki temu wiemy jak śliska jest aktualnie droga.

Zimą unikamy hamowania silnikiem!

Zimą dużo bezpieczniej jest hamować zwykłym hamulcem roboczym (czyli tym pedałem obok pedału gazu) niż hamować silnikiem. Hamowanie silnikiem, szczególnie mocne może doprowadzić do poślizgu pojazdu.

Właściwy ubiór (rozbiór)

Spodnie i sweter są jak najbardziej właściwe. Ale kurtka, szalik i czapka to elementy garderoby, które powinniśmy zostawić w bagażniku. Utrudniają manewrowanie samochodem. Zimno? Spokojnie, prawidłowe odśnieżenie samochodu powinno nam zapewnić wystarczającą rozgrzewkę.

Uwaga na zjazdy

Szczególnie na bocznych drogach należy niesłychanie uważać na zjazdach. Musisz mieć na uwadze, że samochód nie wyhamuje przed zakrętem tak szybko jak zawsze! Niekiedy przed stromymi bardzo ośnieżonymi zakrętami na zjeździe warto ograniczyć prędkość niemal do zera! Zawsze należy liczyć się z tym, że z przeciwka jedzie ktoś, kto rozpędem na łysych oponach próbuje pokonać wzniesienie.

Wysokie obroty na podjazdach

Warto na podjazdach utrzymywać w miarę wysokie obroty. Dlaczego? Ew. redukcja spowoduje chwilowy brak siły napędowej, a więc straty. Dodatkowo rozłączenie i połączenie napędu może spowodować dodatkowy uślizg. Strome bardzo ośnieżone podjazdy, pod które samochód ledwo co wjeżdża to jedyne miejsce w zimie gdzie jeździmy na wysokich obrotach.

Zmiana biegów zimą

Ogólnie zimą wcześniej wrzucamy wyższe biegi. W skrzyni automatycznej warto wybrać program ręczny bądź zimowy jeśli taki istnieje. Unikajmy jak ognia trybu sportowego w skrzyni automatycznej podczas jazdy po śniegu i lodzie.

Poślizg można wywołać nie tylko gazem i hamulcem ale także kierownicą

To zasada o której nie pamięta nawet wielu „doświadczonych kierowców”. Zbyt mocny skręt może spowodować, że samochód zamiast skręcać jedzie prosto. Dlatego podczas jazdy po śniegu i lodzie gdy samochód jedzie prosto zamiast skręcać wyprostujmy delikatnie koła by odzyskać przyczepność. Jeśli nasz samochód posiada przedni napęd należy wtedy także wcisnąć sprzęgło.

5 thoughts on “Jak jezdzić po śniegu i lodzie”

  1. Za te „tzw drifty” na drodze powinien być mandat 1000 zł i 20 ptk karnych! Żadnego poślizgu! Nie trzeba się uczyć żadnych kontrolowanych poślizgów! To jest głupota!!!! I powinna być zakazana!

  2. Czy lepiej mieć nowsze opony na tyle czy na przodzie? Zakładając że stać mnie żeby kupić tylko jedną parę nowych gdzie mam je założyć?

  3. „Zimą unikamy hamowania silnikiem!

    Zimą dużo bezpieczniej jest hamować zwykłym hamulcem roboczym (czyli tym pedałem obok pedału gazu) niż hamować silnikiem. ”

    a na discovery w Syberysjkie drogi lektor mowil ze zawodowy kierowca ciezarowki Vasili podczas stromych zjazdów kontroluje predkosc pojazdu skrzynia biegow (czyli hamuje silnikiem) a nie normalnymi hamulcami. Wiec jak to jest?

    1. Być może gościu miał ciężarówkę z napędem 4×4 i blokadami dyferenciałów no i wyczucie jakiego nie ma przeciętny kierowca.

Skomentuj Hanna Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *