Jak jeździć oszczędnie?

Przy rosnących ciągle cenach paliwa, wzroście ceny benzyny o 40% w ciągu ostatnich 4 lat wiele osób zastanawia się jak zaoszczędzić na paliwie do swojego samochodu. Wydatki na paliwa: benzynę, olej napędowy czy gaz, po zsumowaniu bardzo często rocznie przekraczają 5000 zł, nic więc dziwnego że niewielka zmiana stylu jazdy może zaowocować oszczędnościami rocznymi rzędu kilkuset złotych.

  1. Nie nagrzewamy samochodu na postoju i od razu po przyjechaniu gasimy silnik.
  2. Jeśli potrzebujemy podjechać kawałek np. w korku i wiemy że po podjechaniu i tak dalej nigdzie nie podjedziemy zróbmy to możliwie łagodnie i z niską prędkością. Tak samo jeśli wyjeżdżamy na ulicę a widzimy czerwone światło – nie rozpędzajmy się, jedźmy 20-40 km/h do tego światła.
  3. Unikajmy wysokich prędkości na autostradach i drogach szybkiego ruchu, jeśli nasz samochód pali przy 90 km/h 6,5 litra benzyny to przy 120 km/h pali 8 a przy 150 km/h 10 litrów na 100 km. Jeśli nigdzie się nie spieszy jedźmy w okolicach 90 maks 100 km/h. Dla słabszych aut (małe samochody do 75 KM, duże auta do 100 KM) optymalna prędkość jazdy (najbardziej ekonomiczna) to 60 km/h. Dla mocniejszych aut ta prędkość jest wyższa około 70 – 90 km/h jednak wiadomo że nikt nie będzie jechał wolniej żeby zaoszczędzić trochę i tamować ruch.
  4. Podczas podjeżdżania pod wniesienia unikajmy wysokiej prędkości, na podjazdach warto zwolnić. Nie warto jechać 140 km/h pod ostrą górę na autostradzie – lepiej zwolnić do 100 km/h. Z góry najlepiej stoczyć się na biegu – jeśli wzniesienie jest mało strome polecamy zjazd na luzie.
  5. Starajmy się hamować silnikiem, jeśli widzimy za kilkaset metrów czerwone światło zdejmiemy nogę z gazu i powoli redukując biegi hamujemy silnikiem zamiast wrzucić na luz i hamować hamulcami, w ten sposób nie tylko oszczędzamy paliwo bo samochód przy hamowaniu silnikiem nic nie pali a również hamulce.
  6. Jazda na możliwie niskich obrotach, jeśli silnik nie jest zbyt obciążony, tzn. potrafi jeszcze przyśpieszyć gdy naciśnie niemy pedał gazu nie ma nic złego w jeździe na niskich obrotach. Pamiętajmy jednak by nie przyśpieszać autem 4 cylindrowym na obrotach 2000 lub niższych a w silnikach 6-cio cylindrowych nie używać obrotów poniżej 1500 rpm.
  7. Kontrolujmy ciśnienie w oponach, ubytek ciśnienia o 0,5 bara to kilka procent większe zużycie paliwa. Pamiętajmy także że podczas obciążenia samochodu (jazda w 5 osób lub z dużym bagażem) zalecane jest zwiększenie ciśnienia (do takiego jak producent zaleca przy obciążeniu).
  8. Kontrolujmy stan zawieszenia i zbieżność, koła które są zbyt zbieżne lub rozbieżne powodują zwiększenie oporu toczenia i w konsekwencji wyższe zużycie paliwa. Zbieżność z przodu uszkadza się wtedy gdy powstają luzy na końcówkach drążków kierowniczych. Zbieżność zmienia się również po wymianie zużytych elementów zawieszenia na nowe. Z tyłu przy zużytych wahaczach również samochód ma złą zbieżność.
  9. Niestosujmy zbyt szerokich opon – szerszych niż zalecił producent pojazdu. Niestosujmy także felg i MNIEJSZYM ET niż zalecane – powoduje to wysunięcie koła pojazdu co także ze względów ekonomicznych nie jest dobre – koło na górze kręci się przeciwnie do kierunku opływającego powietrza a jego wysunięcie na zewnątrz zwiększa dodatkowo opór powietrza i co z tym idzie zużycie paliwa.
  10. Przy dużych prędkościach – jeśli nie jest to konieczne – nie otwierajmy okien pojazdu, przy bardzo wysokich prędkościach nawet włączona klimatyzacja może mniej zwiększyć zużycie paliwa niż otwarta szyba.
  11. Zrezygnujmy z nadmiernego używania wyposażenia pobierającego dużo energii elektrycznej, np. podgrzewana tylna szyba, podgrzewane siedzenia. Produkcja prądu w aucie kosztuje bardzo dużo gdyż po drodze powstają duże straty.
  12. Dbajmy o hamulce, tłoczki hamulcowe nie mogą być zapieczone, zaciski pływające muszą przesuwać się lekko, płyn hamulcowy czysty (wymiana raz na dwa lata).

2 thoughts on “Jak jeździć oszczędnie?”

  1. bardzo fajne kompleksowe rady, dodam jeszcze używanie opon o niskim oporze toczenia (teraz się pojawiło dużo takich gum). Są specjalne oznaczenia na oponach A oznacza najlepsza. Polecam PIRELLI P7 które mają bardzo niski opór toczenia i dzięki nim spokojnie da się zaoszczędzić pół litra paliwa na każde 100 km!

    1. Po prostu kupując opony trzeba patrzyć na unijne oznaczenia dot. klasy energetycznej. Polecam opony z klasą energetyczną C, wyraźnie lepiej się toczą.

Skomentuj Frank Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *