Jak dbać o auto zimą?

Myjnia

Ręczna, automatyczna jeśli jeździmy często przynajmniej raz w tygodniu. Zwłaszcza jeśli po mrozach jest cieplej należy umyć auto gdyż sól i wyższa temperatura powoduje szybki proces korozji. Znacznie szybszy niż gdy jest -20 na dworze – wtedy proces korozji jest prawie zatrzymany.

Warto też skorzystać z woskowania samochodu gdyż łatwiej będzie z auta usuwać śnieg który nie będzie przylegał do auta.

Zapalanie na mrozie

Podczas odpalania zwłaszcza na mrozie należy trzymać sprzęgło w podłodze (maksymalnie wciśnięte) gdyż zmniejsza to opory pracy silnika. Należy także wyłączyć wszelkie zbędne odbiorniki prądu. Jeśli nasz akumulator nie jest już pierwszej nowości polecamy wyłączyć całkowicie oświetlanie wnętrza pojazdu.
Gdy auto nie chce zapalić od razu zróbmy przerwę pół minuty i próbujmy odpalić ponownie. Nie trzymajmy załączonego rozrusznika cały czas. Gdy rozrusznik przestanie pracować nie ma sensu dalej próbować zapalać – należy podładować akumulator prostownikiem lub spróbować odpalić auto z przewodów.

Ruszanie na mrozie

Mimo różnych zaleceń producentów nie zalecamy ruszania z miejsca od razu. Gdy jest temperatura -20 na dworze olej potrzebuje więcej czasu by dotrzeć z miski olejowej do różnych odległych miejsc silnika. Należy zaczekać, najlepiej kilka minus przed ruszeniem auta. Jeśli mamy skrzynie automatyczną nie załączamy przez ten czas R ani D. Przy skrzyni manualnej trzymajmy przez pierwsze sekundy lub nawet minutę wciśnięte sprzęgło a potem delikatnie go puszczamy.

Zamarzanie szyb

Aby uniknąć oszraniania szyb od wewnątrz należy wysiadając z auta poprzedniego dnia wywietrzyć jego wnętrze – np zostawić otwarte drzwi na minutę i wcześniej wyłączyć ogrzewanie np. już przy zbliżaniu się do parkingu. Unikniemy także kłopotów ze zdrowiem spowodowanym szokiem temperatur. Pamiętajmy także o wymianie filtra kabinowego jeśli samochód taki posiada.

Uszczelki drzwi, bagażnika, zamki

Uszczelki drzwi i bagażnika warto nasmarować przed zimą wazeliną techniczną zwłaszcza w starszych autach które straciły już powłokę ochronną na uszczelkach. Zapobiegnie to przyklejaniu się uszczelek co może spowodować ich wyrwanie lub zniszczenie będące potem przyczyną szumów podczas jazdy. Zamki warto przesmarować preparatem wielofunkcyjnym do smarowania, należy przez otwory z boku drzwi napsikać preparatu do środka drzwi oraz pod rygielek wykręcając go.

Płyn do spryskiwaczy

Pamiętajmy o wymianie płynu do spryskiwaczy na zimowy. Jeśli mamy jeszcze dużo letniego płynu użyjmy koncentratu który zagęści płyn który jest w zbiorniczku. Ostatecznie możemy także użyć denaturatu którego temperatura zamarzania wynosi około -114 st i jeśli mamy 4/5 płynu i dolejemy 1/5 denaturatu temperatura zamarzania będzie bezpieczna.

Delikatne pierwsze kilometry

Podczas pierwszych kilometrów jazdy nie przekraczajmy 3000 obr/min. Najlepiej podczas jazdy na równej drodze jedźmy z obrotami 2000 obr/min. Nie przyśpieszajmy szybko, nie ścigamy się spod świateł, ruszamy wolno. Samochód nie ma dobrego smarowania i należy go oszczędzać. Jeśli nie jest nam zimno nie włączajmy także ogrzewania na max podczas pierwszych kilometrów. Włączmy delikatnie nawiew pozwoli to na szybsze rozgrzanie się silnikowi niż włączanie na maksimum a szyby nie powinny zamarzać.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Porady i oznaczony tagami , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Jedna odpowiedź na „Jak dbać o auto zimą?

  1. Eduś pisze:

    A ja używam do szyb ludwika i wiecie co? On ma taką cechę że nie zamarza do -20C , i jest o wiele tanszy od innych płynów.

    Aha nie zamarza do -20 bo leje do niej czeskiego spirytusa.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *