Często pytacie się czy podczas jazdy na biegu jałowym czyli tzw. luzie auto mniej spala. Odpowiedź nie jest taka jednoznaczna. Na pewno mniej spali jeśli jedziemy z góry i chcemy się lekko rozpędzić – nie warto dodawać delikatnie dodawać gazu, często wystarczy włączyć luz. Jednak gdy dojeżdżamy do skrzyżowania na luzie i hamujemy hamulcami to samochód spali więcej niż jadąc na biegu i hamując silnikiem.
Pamiętajmy również że stojąc w korku samochód mniej spali na luzie niż stojąc ze wciśniętym sprzęgłem i wrzuconym biegiem.
Mam pytanie czy samochód z gazem podczas hamowania silnikiem również nie spala paliwa?
W przypadku instalacji V czy IV generacji (tzw. wtrysk sekwencyjny) sterowanie silnikiem odbywa się tak jak na benzynie czyli jeśli samochód nie podaje benzyny to nie podaje też gazu podczas pracy na gazie. W starszych instalacjach są specjalne zawory w reduktorach do odcinania gazu podczas hamowania silnikiem podczas jazdy na LPG.
nie ma czegoś takiego jak nie spalanie paliwa przez auto, zerowe spalanie jest tylko gdy silnik jest wyłączony 😛
motor tez pali mniej na luzie – ja czasami w swojej 50ccm gasze z gory silnik – wspomagania hamulcow i tak nie ma wiec taka jazda jest bardzo bezpieczna w przeciwienstwie do samochodu. blokady kierownicy oczywiscie tez nie ma 😀
jednak w nowych skoplikowanych autach luz to blad – skrzynie wytrzymuja znacznie krocej bo robia sie jakies jaja ze smarowaniem. np. audi a6 c5 1.9 tdi – naprawa skrzyni nawet 3000 pln, ile trzeba przejechac na luzie zeby tyle zaoszczedzic?
Moje Renault Clio IV posiada dodatkowo ESM – system odzyskiwania energii – dzięki czemu przy hamowaniu silnikiem część energii jest odzyskiwana.