Wyciek oleju silnikowego to częsta przypadłość silników w samochodach – niestety nie tylko tych starych.
Typowo pojawiają się:
- wycieki oleju spod pokrywy zaworów (tzw. klawiatury)
wystarczy jedynie wymienić uszczelkę pokrywy zaworów. Silnik zazwyczaj „lubi” dymić spod maski przy takim wycieku – spadające krople oleju na kolektor dolotowy palą się. Jakiś czas można jeździć z takim wyciekiem. W pokrywie zaworów nie ma dużego ciśnienia oleju – jest tam kąpiel olejowa.
- wycieki oleju spod miski olejowej
Wyciek oleju spod misy olejowej również nie jest usterką z którą bezwzględnie trzeba zatrzymać eksploatację samochodu – o ile oczywiście nie wypadł korek oleju. Wymiana bywa w niektórych przypadkach bardzo prosta w niektórych skomplikowana – gdy miska olejowa jest na wielu śrubach i ma skomplikowany kształt lub co gorsza przysłaniają ją inne elementy.
- wycieki oleju z simeringów wału
Wymiana niestety jest dość kosztowna w szczególności jeśli cieknie po stronie skrzyni biegów.
- wycieki oleju spod głowicy
Niestety tu wymiana jest najdroższa, koszt uszczelki jest najwyższy i nakład pracy również nie jest mały. Wymiana uszczelki pod głowicą to nie jest czynność dla mechanika-amatora.
W przypadku wycieku oleju spod głowicy niektórzy radzą dokręcić śruby głowicy – może to pomóc jeśli wcześniej, po remoncie silnika, nie zostały one dokręcone. Jeśli były dokręcone poprawnie zazwyczaj jedynie pogorszymy sytuację lekko ruszając w ten sposób pękniętą uszczelką.
Oprócz tego wycieki mogą pojawić się np:
- spod obudowy filtra oleju
- obudowy rozrządu (przy autach posiadających łańcuch rozrządu)
- napinacza rozrządu
i w wielu innych miejscach.