Lewe powietrze

Lewym powietrzem nazywamy powietrze które przedostaje się do cylindrów silnika (jest do nich zasysane) poza czujnikami poboru powietrza (przepływomierzem) lub poza gaźnikiem (w układach gaźnikowych). Takie powietrze „nie jest widziane przez komputer”, poza tym kolektor nie ma właściwego podciśnienia na podstoju i silnik pracuje nie równo.

Typowe objawy lewego powietrza to:

  • drgania silnika na wolnych obrotach
  • syczenie w okolicy dolotu podczas pracy silnika
  • zwiększenie spalania zwłaszcza podczas jazdy miejskiej
  • gorsza reakcja w początkowej fazie naciskania pedału gazu

Bardzo często lewe powietrze bierze się z:

  • dziurawych, sparciałych lub źle zamontowanych gum dolotu
  • uszkodzonych, pękniętych, twardych, spękanych uszczelek kolektora dolotowego (np. po zamontowaniu instalacji gazowej kolektor był zdejmowany i założono stare uszczelki)
  • pękniętego kolektora ssącego (zwłaszcza gdy jest on plastikowy)
  • pękniętego przepływomierza
  • nieszczelności w podciśnieniowym układzie wspomagania hamulców

Sprawdzanie lewego powietrza może odbywać się na dwa sposoby, możemy na ciepłym silniku psikać różne elementy kolektora dolotowego (ssącego) środkiem do uruchamiania starych diesli (samostart) jeśli czujemy że silnik zwiększył obroty to występuje tam lewe powietrze, drugi sposób to sprawdzanie podciśnienia kolektora ssącego i porównanie go z danymi książkowymi.

Gdy nie możemy dokładnie zlokalizować usterki a auto nie ma dobrego podciśnienia na wolnych obrotach a za to ma właściwy stopień sprężania (głowica nie jest uszkodzona) to zaleca się wymienić wszystkie podejrzane elementy układu dolotowego.

8 thoughts on “Lewe powietrze”

  1. przyczyna lewego powietrza sa czesto PRZEWODY GUMINIOWE ktore krymienija wraz z wiekiem. skrymialy przewod puszcza woda. przewod krymnieje po okolo 6 latach

  2. Autko po odpaleniu na wolnych obrotach falowało i gasło, po depnięciu na gaz wskakiwało na obroty i już z nich nie schodziło, trzyma 2tys/obr hmm stwierdziłem że to wina lewego powietrza, bo było połamane i źle zamontowane. Na szczęście miałem drugą pokrywe filtra powietrza która jest całkowicie szczelna. Wymieniłem ją, dokręciłem wszystkie śruby i opaski jak należy, mając nadzieje że będzie po problemie.
    Odpaliłem i dalej to samo z tym że nie ma syczenia i stukania powietrzem, chodzi jak powinien ale obroty się nie poprawiły. Czy to może być wina tego że komputer zapamiętał poprzednią dawke powietrza z ułamanej pokrywy? I jakbym mógł temu zaradzić?

  3. Też mam podobny problem-na luzie silnik klekocze i drążek zmiany biegów drga na boki.Zapaliła się też kontrolka:Układu Oczyszczania Spalin.Co może być problemem?
    -jazda na rezerwie paliwa
    -zatkany stary filtr powietrza
    -niewłaściwe paliwo
    Mój samochód to Renault Megane Classic 1-2002 prod.Jak można prosto pozbyć się takiego kłopotu???

  4. Witam – ja w mojej octavce 1,9 tdi 74 kW mam taki problem ze zawsze rano jak ja odpalam po nocy to po kilkunastu sekundach strasznie sie dławi tra to troszke potem jak przejade kilkaset metrów wszystko mija i po ponownym odpalaniu w ciagu dnia juz chodzi normalnie..tak dławi sie tylko przy pierwszym dziennym odpaleniu auta….przepływomierz wymieniony i jakby od tego czasu zaczęło sie to dziac..czy to moze miec zwiazek ?

Skomentuj Arni Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *