W większości samochodów wyprodukowanych mniej więcej po 1995 roku, a przed mniej więcej 2005 rokiem podstawowym, zalecanym przez producenta olejem jest olej klasy 5W30. Gdyby jednak dokładniej wczytać się w zalecenia producenta samochodu, prawie każdy producent dopuszcza również olej 5W40.Niekiedy w instrukcji obsługi zobaczymy oznaczenie 5W30/5W40 a niekiedy nawet, np. w wielu samochodach BMW zobaczymy informację, że dopuszczalny jest każdy olej 5W X przy czym X może wynosić 30, 40 bądź 50.
Generalnie oleje klasy 5W40 będąc lepiej chroniły silnik podczas wysokich temperatur. Jeszcze lepiej będzie chronił silnik w wysokich temperaturach olej 5W50, ale za to gorzej będzie chronił zimny silnik. Dlatego olej 5W50 zalecany jest tylko do stosowania w sporcie, nie jest zalecany do codziennej eksploatacji, szczególnie w Polskich warunkach pogodowych (w ciepłych krajach taki olej byłby bardziej odpowiedni).
Olej 5W40 będzie przy około 100 stopniach samo lepki jak olej 10W40.
A ja właśnie jestem po zmianie z 5w30 na 10w40 i niestety szklanki mi klepią dłuzej na zimnym. Wcześniej kilkunastosekundowe stukanie było w temperaturach mniejszych jak +5, teraz przy mniejszych jak +15 klepie. Zmieniłem olej bo brał mi litr na 4000 km i bałem się o katalizator… chyba spowrotem przejde na 5w30.