Bardzo wielu kierowców większość swojego rocznego przebiegu „wyjeżdża” w mieście. Dlatego to właśnie spalanie w mieście jest najważniejsze z ich punktu widzenia. Oprócz zużycia paliwa ważne są jednak również komfort jazdy oraz kultura pracy silnika. Jaki rodzaj silnika będzie więc najlepszy, w samochodzie który jeździ głownie po mieście?
Koszty przejechania 1 km mogą być bardzo rozbieżne. Będą one zależały głównie od wybranych do porównania samochodów oraz konkretnych cykli miejskich. Dlatego postanowiliśmy przygotować tabele, która prezentuje cechy poszczególnych napędów a nie konkretne wyliczenia. Taka tabela jest w stanie uzmysłowić przeciętnemu kierowcy wady i zalety każdego z rozwiązań.
Koszt zakupu | Koszt 1km | Awaryjność | Koszty gruntownej naprawy | Komfort jazdy | |
---|---|---|---|---|---|
Silnik benzynowy | niski | wysoki | niska | przeciętny | dobry |
Silnik benzynowy + LPG | średni | niski | wysoka | przeciętny | dobry |
Diesel | wysoki | średnio-niski | średnia | wysoki | niski |
Hybryda | b. wysoki | średnio-niski / niski | średnia | wysoki | b. dobry |
Hybryda + LPG | najwyższy | b. niski | średnia | wysoki | b. dobry |
Patrząc na tę tabele bardzo łatwo zauważyć, że chwalone przez masowe media hybrydy cechują się najwyższymi kosztami zakupu. Jeśli jesteśmy prawie zdecydowani na samochód hybrydowy, ale nie braliśmy pod uwagę komfortu, warto ten aspekt wziąć pod uwagę. Jazda hybrydą w porównaniu do diesla będzie dużo bardziej komfortowa. Silnik benzynowy hybrydy pracuje dużo bardziej miękko od silnika diesla. Możliwość jazdy z wyłączonym silnikiem czyni auto hybrydowe – przy niskich prędkościach – tak cichym i wygodnym jak samochody elektryczne. Zimą, samochód z silnikiem wysokoprężnym będzie się również dłużej rozgrzewać, to dlatego diesel w kategorii „komfort jazdy” uzyskał notę „niski”.
Najniższy koszt przejechania 1 km zagwarantuje jednak napęd o którym nie przeczytamy na znanych portalach. Jest to „zagazowana hybryda”. Większość aut z silnikami hybrydowymi posiada silniki z pośrednim wtryskiem paliwa, który – przy obecnej technologii – bardzo łatwo adaptować do spalania LPG.