Z biegiem czasu silniki diesla w samochodach osobowych miały coraz mniejszą pojemność skokową. Działo się tak z dwóch przyczyn: silniki diesla trafiały do coraz mniejszych pojazdów a po drugie dzięki turbodoładowaniu moc osiągana z 1 litra stawała się coraz większa a pojemność nominalna coraz mniejsza.
Doskonałym przykładem powyższego trendu jest oferowany w gamie Hyundai / Kia silnik 1.1 CRDi. Ten 3 cylindrowy diesel DOHC to nowoczesna i oszczędna jednostka napędowa stosowana w wielu mniejszych samochodach ww. marek.
Silnik należy – w zależności od wersji – do tzw. rodziny silników U/U2, do której należą także większe diesle z tego koncernu. 1.1 CRDi występuje w dwóch wersjach:
- 153 Nm przy 1900 obr/min – to silnik z rodziny Hyundai U
- 180 Nm w zakresie 1750-2500 obr/min – to silnik z rodziny Hyundai U2
Obydwie odmiany posiadają moc 75 KM.
Silniki te wyposażone są w turbosprężarkę o zmiennej geometrii oraz wtrysk paliwa common rail firmy Bosch.
Chip tuning
Dobrzy chip tunerzy uzyskują ze słabszej wersji 102 KM oraz 200 Nm.
Mam i20 1.1 CRDi 75KM w mieście bez problemu mieszcze się w 4 litrach. Poprzednio miałem Clio 1.2 60 KM na gazie. Diesel wychodzi lepiej liczac zużycie benzyny na LPG.
Dla TEORETYKÓW piękna sprawa. Bo 3 cylindry bo litr mniej spali. Ja jednak wole swoje Punto 1.6 MultiJet. Moc konkretna 120 KM a średnie spalanie przy mojej jeździe zaledwie 5,5 litra. Czy Punto z 3 cylindrowym dieslem spaliłoby mniej? Zapewne tak, ale żywytność takiego silnika to byłaby max 100 000 km. Mój ma 240 000 km i kręci dalej 200 km dziennie.