Od wielu lat najmniejszym silnikiem w BMW serii 5 jest dwulitrowa jednostka benzynowa, choć w E34 – w latach 1989 do 1994 – był dostępny silnik o pojemności 1.8 litra, ta wersja nie sprzedawała się.Najmniejszy silnik benzynowy w „piątce” szóstej generacji to dynamiczna jednostka napędowa wyposażona w TwinTurbo. Dawniej zawsze „dwuliterówki” posiadały 6 cylindrów w rzędzie. Postęp technologiczny, który umożliwił lepsze wyważenie silników 4-ro cylindrowych spowodował że w 2007 roku (jeszcze w modelu E60, poprzedniku F10) zastosowano w 520i silnik 4-ro cylindrowy.
N20B20
Historia oznaczeń silników BMW zatoczyła koło. Silnik stosowany w podstawowej wersji F10 posiada prawie takie samo oznaczenie jak legendarny M20B20 stosowany w latach 77 – 90. Silnik M20B20 był trwały, niewysilony, posiadał dobrą kulturę pracy. Czy również N20B20 będzie tak udany jak jego poprzednik?
Dwa litry i 184 KM i jeszcze mało?
Jeszcze dekadę temu moc rzędu 184 KM i maksymalny moment obrotowy 270 Nm był typowy dla silnika 3 litrowego. Postęp technologiczny, zmienne fazy rozrządu, bezpośrednim wtrysk paliwa i turbodoładowanie sprawił że współczesne jednostki napędowe osiągają taką moc z dużo mniejszej pojemności. Dziś silnik o takich parametrach można by nawet nieśmiało nazwać niewysilonym. Przykładowo Passat 2.0 TSI, choć jest autem o klasę mniejszym, ale wyposażonym w podobny technologicznie silnik, posiada moc 211 KM. Biorąc ten fakt na uwagę, śmiało można powiedzieć że za 10 lat będzie nazywać N20B20 niewysilonym silnikiem…
Stylistycznie rzecz biorąc znaczy krok wprzód w stosunku do E60.