BMW 320

320 – najmniejszy model sześciocylindrowy?

BMW 320i pojawiło się w sprzedaży po raz pierwszy w 1975 roku. Samochód posiadał wtedy silnik czterocylindrowy o mocy 110 KM. Był to model oznaczony symbolem BMW E21. Równocześnie BMW wyprodukowało model sześciocylindrowy 320i. Sześć cylindrów gwarantowało bardzo dobre wyważenie silnika i wyższą moc: od 124 do 129 KM. Od tej pory dla wielu 320 oznaczało najsłabsze prawdziwe BMW. Wiele osób uważało modele R4 za „nieprawdziwe”, tanie modele służące jedynie jako gadżety.

Silnik R6 – czyli sześć cylindrów w rzędzie to silnik o najmniejszej ilości cylindrów który gwarantuje całkowite wyrównoważenie. Teoretycznie silnik V8 jest gorzej wyważony niż R6 – jego zastosowanie w samochodach wynika z ograniczonej długości maski samochodów. Silnik R6 jest dłuższy niż V8. Szerokość nie stanowi większego problemu.

Potem model został zastąpiony przez BMW E30, które występowało w dwóch wersjach: 320i R6 oraz 320iS R4. Tradycją jednak pozostało że 320 było najmniejszym modelem wyposażonym w sześciocylindrowy silnik.

Gdy E30 zostało zastąpione przez E36 silnik sześciocylindrowy był jedynym silnikiem w modelu oznaczonym cyfrą „320„. Nie inaczej było w przypadku modelu E46 – benzynowe 320 to zawsze 6 cylindrów.

W 2005 roku BMW wypuściło model E90 model ten posiadał tylko czterocylindrowe silniki w wersjach oznaczonych „320”. W przyszłym modelu F30 również BMW nie planuje czterocylindrowego modelu 320. Czy producent ten zrywa z tradycją silników sześciocylindrowych? Warto nadmienić że nawet obecnie produkowany model 328 posiada jedynie cztery cylindry.

Trzeba jednak dodać że obecne BMW F30 328 posiada silnik o pojemności jedynie 2 litrów. Od dość dawna wiadomo że optymalną pojemnością przypadającą na jeden cylinder jest około 500 ccm3 – najmniejszym więc sensowym silnikiem R6 jest motor 3 litrowy.

2 thoughts on “BMW 320”

  1. niemiecka tandeta – sasiad mial bmw 320 e36 z 1992 roku musial tam wszystko zmieniac, w koncu zmienil silnik pojezdzil troche – spalanie spadlo – 10 litrow srednio – rok odpoczynku co przy niej nic nie robil to na nastepny rok okazalo sie ze podwozie cale zardzewialo, zrobil costam z wierzchu i pozbyl sie zloma

  2. Posiadam wspaniałe BMW 320 z 2003 roku nie zamieniłbym go na żadne inne auto! Jakość wykonania samochodu nijak ma się do tego co oferuje VW, Audi czy samochody japońskie!

Skomentuj maxwawa Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *