320 – najmniejszy model sześciocylindrowy?
BMW 320i pojawiło się w sprzedaży po raz pierwszy w 1975 roku. Samochód posiadał wtedy silnik czterocylindrowy o mocy 110 KM. Był to model oznaczony symbolem BMW E21. Równocześnie BMW wyprodukowało model sześciocylindrowy 320i. Sześć cylindrów gwarantowało bardzo dobre wyważenie silnika i wyższą moc: od 124 do 129 KM. Od tej pory dla wielu 320 oznaczało najsłabsze prawdziwe BMW. Wiele osób uważało modele R4 za „nieprawdziwe”, tanie modele służące jedynie jako gadżety.
Silnik R6 – czyli sześć cylindrów w rzędzie to silnik o najmniejszej ilości cylindrów który gwarantuje całkowite wyrównoważenie. Teoretycznie silnik V8 jest gorzej wyważony niż R6 – jego zastosowanie w samochodach wynika z ograniczonej długości maski samochodów. Silnik R6 jest dłuższy niż V8. Szerokość nie stanowi większego problemu.
Potem model został zastąpiony przez BMW E30, które występowało w dwóch wersjach: 320i R6 oraz 320iS R4. Tradycją jednak pozostało że 320 było najmniejszym modelem wyposażonym w sześciocylindrowy silnik.
Gdy E30 zostało zastąpione przez E36 silnik sześciocylindrowy był jedynym silnikiem w modelu oznaczonym cyfrą „320„. Nie inaczej było w przypadku modelu E46 – benzynowe 320 to zawsze 6 cylindrów.
W 2005 roku BMW wypuściło model E90 model ten posiadał tylko czterocylindrowe silniki w wersjach oznaczonych „320”. W przyszłym modelu F30 również BMW nie planuje czterocylindrowego modelu 320. Czy producent ten zrywa z tradycją silników sześciocylindrowych? Warto nadmienić że nawet obecnie produkowany model 328 posiada jedynie cztery cylindry.
Trzeba jednak dodać że obecne BMW F30 328 posiada silnik o pojemności jedynie 2 litrów. Od dość dawna wiadomo że optymalną pojemnością przypadającą na jeden cylinder jest około 500 ccm3 – najmniejszym więc sensowym silnikiem R6 jest motor 3 litrowy.
niemiecka tandeta – sasiad mial bmw 320 e36 z 1992 roku musial tam wszystko zmieniac, w koncu zmienil silnik pojezdzil troche – spalanie spadlo – 10 litrow srednio – rok odpoczynku co przy niej nic nie robil to na nastepny rok okazalo sie ze podwozie cale zardzewialo, zrobil costam z wierzchu i pozbyl sie zloma
Posiadam wspaniałe BMW 320 z 2003 roku nie zamieniłbym go na żadne inne auto! Jakość wykonania samochodu nijak ma się do tego co oferuje VW, Audi czy samochody japońskie!