Czy LPG się jeszcze dziś opłaca?

Kiedyś kosztował dużo mniej niż benzyna, potem mniej niż połowa jego ceny, w roku 2007 dużo osób mówiło że gaz przestanie się nie długo opłacać jednak rok później był nadal sporo tańszy niż benzyna. Dziś przychodzi chyba ten moment w którym możemy stawiać pod znakiem zapytania opłacalność LPG w samochodzie.

Dziś litr autogazu kosztuje na stacji średnio 2,65 zł, cena litra benzyny to 4,80 zł. Więc teoretycznie gaz jest w cenie 55% litra benzyny. Jednakże trzeba uwzględnić fakt że samochód potrzebuje spalić średnio 27% więcej gazu niż benzyny to taka sama kalorycznie wartościowa dawka gazu co litr benzyny kosztuje już nie 2,65 zł a 3,37 zł. Przy uwzględnieniu większego zużycia gazu oszczędzamy więc trochę mniej bo wychodzi że koszty paliwa to nie 55% kosztów zużytej benzyny a już 70%! Nasza oszczędność więc wynosi tylko 30% i to tylko przy… jeździe na trasie. Podczas częstego gaszenia i wyłączania samochodu instalacje gazowe spalają na rozruch także benzynę. Spalanie benzyny tłumaczy także dlaczego auto po przeróbce na gaz pobiera średnio 15 – 25% więcej gazu niż benzyny. Dlaczego? Gdyż te brakujące parę procent to spalona benzyna.

Auto na dojazdy do pracy i gaz

Zakładamy że dojeżdżamy do pracy codziennie (5 razy w tygodniu) autem po 15 km w jedną stronę. Samochód pali średnio 8 litrów benzyny. Po przeróbce na gaz będzie palić około 9,6 LPG oraz 0,3 litra benzyny na 100 km. W aucie bez gazu miesięczne wydatki na paliwo wyniosą 230,40 zł. W przypadku auta z instalacją LPG będzie to 152,64 zł na gaz… i 8,64 zł na benzynę. Czyli razem 161,28 zł. Oszczędność w tym przypadku wynosi więc 69,12 zł. Do tego wszystkiego musimy doliczyć dodatkowe koszta:

– droższy o 60 zł przegląd techniczny (5 zł na miesiąc)

– wymianę lub regenerację reduktora raz na 3 lata (360 zł / 36 = 10 zł)

– wymianę filtrów LPG raz w roku (60 zł / 12 = 5 zł)

– regulację LPG dwa razy do roku (120 zł / 12 = 10 zł)

– wymianę bądź regenerację wtryskiwaczy raz na 3 lata (240 zł / 36 = 6,65 zł)

– wymiana butli raz na 10 lat (400 zł / 120 = 3,33 zł)

Suma tych kosztów to 36,65 zł. Oznacza to że realnie oszczędzamy miesięcznie 32,47 zł.

Koszt dobrej instalacji do samochodu z silnikiem 4-ro cylindrowym to 2500 zł. Gdybyśmy te 2500 zł włożyli na lokatę z realnym oprocentowaniem 5% uzyskalibyśmy z nich 10,41 zł miesięcznie.

Oznacza to że sumarycznie na instalacji LPG uwzględniając pieniądz w czasie oszczędzamy trochę ponad 20 zł. Czy 20 zł warte jest nerwów, częstego tankowania, większej awaryjności auta na LPG, zajętego bagażnika, balastu o masie kilkudziesięciu kg w aucie (który zwłaszcza w małych samochodach może powodować – tak jak każdy dodatkowy pasażer wzrost spalania o 5% przy jeździe w mieście)? Naszym zdaniem nie.

Nie opłaca się więc zakładać gazu do auta które pali 8 litrów benzyny na 100 km i jeździ 7200 km rocznie. Kiedy więc się opłaca zakładać gaz? Opłaca się w przypadku spełnienia jednego lub więcej z poniższych warunków:

– duży przebieg roczny (powyżej 40 000 km)

– przebieg w trasie minimum 20 000 km rocznie

– paliwożerny silnik (spalanie powyżej 15 litrów benzyny w cyklu mieszanym) i przebieg powyżej 10 000 km rocznie

– hobby polegające na regulacji instalacji LPG, zakładania i testowania komponentów, rozrywka związana z wymianą elementów instalacji LPG.

Zobacz także artykuł:
Ile średnio benzyny przy lpg trzeba?

7 thoughts on “Czy LPG się jeszcze dziś opłaca?”

  1. Tak. Dziś się nie opłaca a zobaczycie co będzie latem, latem gaz poniżej 2 zł a benzyna powyżej 5 zł! I wtedy bez gazu będzie bieda!

  2. Tak! Być może LPG będzie poniżej 2 zł jak wygra wybory mąż Pani Marty Kaczyńskiej. Odkąd doszedł do władzy Donald Tusk to są typowe „Rządy Donalda Tuska” czyli do góry podatki i w dół wydatki. Na gazie drogo, na benzynie drogo, olej napędowy drogi. Roboty nie ma, pieniędzy nie ma, młodzi nie wiedzą co robić.

  3. Tyle razy mieli podnosić akcyzę na LPG – wciąż się opłaca. Rząd straszy ludzi żeby nie przerabiali ludzi na gaz – nawet jeśli chwilowo się nie opłaca to i tak w przyszłości będzie się opłacać nie bójcie się wyższa cena benzyny = większe wpływy do dziurawego budżetu.

  4. Generalnie to kiedyś kursów na tankowanie gazu LPG organizowało się więcej, od jakiegoś roku coraz mniej. Coś w tym musi być … jedno jest zależne w pewnym stopniu od drugiego.

  5. przy duzych motorach sie oplaca. przy 1.2 czy 1.4 sie nie oplaca – koszt instalacji i calej tej zabawy jest zbyt duzy…

  6. Na gazie jeżdżę od 1990roku. Zacząłem od bardzo archaicznej instalacji lovato w fiacie 125p,przez instalacje II i III generacji obecnie sekwencja Landi Renzo Omaga Gaz. Przez ten czas nigdy nie miałem problemu z silnikiem tak jak opisujecie w artykule. Mało tego jeździłem karetkami (Polonez) które były zasilane gazem i benzyną. Te które nie miały LPG wytrzymywały 250 tyś km a te które miały LPG 220tyś. Regulacje robiłem sam, oleje i filtry wymieniałem co 10tyś czyli tak samo jak w normalnym samochodzie. Jedynie co częściej trzeba wymieniać to świece. Przy sekwencji dochodzi filtr fazy lotnej co 20tyś cena 15zł i filtr fazy ciekłej co 10tys cena 7zł. Co trzy lata regulacja wtrysków gazowych- mapowanie cena 35zł. Co do opłacalności to najlepszym respondentem jest moja żona która pamięta czasy kiedy jeździliśmy na benzynie i na gazie ,już się nie burzy 🙂 że dużo wydaję na paliwo.

Skomentuj Anka Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *