0.9 Turbo TwinAir

Wśród turbodoładowanych silników benzynowych poniżej jednego litra zdecydowanie uwagę przyciąga konstrukcja Fiata. Rzędowy i jedynie dwucylindrowy (zupełnie jak w maluchu) silnik (konkurencyjny 90 Energy TCe posiada „aż” 3) zwraca na siebie uwagę niezwykle dużą mocą.

0.9 Twin-Air występuje w dwóch wersjach:

  • 85 KM
  • 105 KM

Silnik ten posiada oczywiście 4 zawory na cylinder (razem jest 8 zaworów stąd oznaczenie 8V) ale nie posiada bezpośredniego wtrysku paliwa.

Posiada za to system płynnych zmiennych faz rozrządu MultiAir.

Mały Twin-Air występuje nie tylko w samochodach Fiat, ale również w innych autach tego koncernu. Spotkamy go mi. w:

  • Alfa Romeo Mito
  • Fiacie 500, 500L, Panda, Punto
  • Lancii Ypsilon

Wałek równoważący

Niezła kultura pracy jak na 2 cylindrowy silnik zapewniana jest przez równoważący wał pośredni. Wszyscy znamy przecież pracę na biegu jałowym dwucylindrowego malucha. Tyłem samochodu (bo tam umieszczony był jego silnik) trzęsło z uwagi na to, że dwa cylindry nie pracowały na przemian a z lekkim przesunięciem fazowym by nie stanąć nigdy w punkcie martwym. W silniku TwinAir tłoki poruszają się równocześnie a ich cykle są naprzemienne (gdy pierwszy cylinder wykonuje suw pracy, drugi wykonuje suw ssania). Problem osiągania „martwego punktu” rozwiązuje wał równoważący.

Łańcuch rozrządu

Silnik ten posiada napęd rozrządu poprzez łańcuch. Jest to dobra wiadomość dla osób kupujących samochody z tym motorem na rynku wtórnym. W przypadku takiego pojazdu nigdy tak naprawdę nie wiemy jaki jest przebieg pojazdu i kiedy został zmieniony układ rozrządu.

Tryb ECO

Samochody z tym silnikiem posiadają znany z innych modeli Fiata tryb ECO. Po jego włączeniu samochód jest bardziej ekonomiczny a moment obrotowy i moc jest ograniczana odpowiednio:

  • w słabszej 85 konnej wersji moc do 77,5 KM oraz moment z 145 Nm do 100 Nm i występuje on zamiast przy 1900 obr/min to przy 2000 obr/min
  • w mocniejszej 105 konnej wersji z 145 Nm do 100 Nm i dodatkowo ograniczona moc maksymalna do 98 KM

Mocniejsza wersja posiada seryjnie Start & Stop słabsza opcjonalnie.

Dobre bo Polskie!

Dumą dla polaków może być fakt, że te nowoczesne i bardzo ekonomiczne silniki benzynowe są produkowane w Bielsku-Białej.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Alfa Romeo, Fiat, Silniki i oznaczony tagami , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

5 odpowiedzi na „0.9 Turbo TwinAir

  1. Damian pisze:

    Mam Fiata 500 0.9 Twin-Air Lounge wersja 85 KM.

    Przyjemny silnik. Dużo lepiej mi sie jeździ niż Punto II 1.2 80 KM. Wrażenie jest jakby 500 miało 33% więcej mocy.

    Zużycia paliwa:
    oszczędnie w trasie 3,8 litra
    miasto: 5-6 litrów
    autostrada ekonomicznie: 5 litrów
    autostrada szybko: 7-8 litrów

    Generalnie jestem zadowolony. Trwałość powinna być dobra. Turbodoładowane Fiaty są żywotne. Kuzyn ma Bravo T-Jet 230 000 km najechane i jedynie turbo robił.

    • Mariusz pisze:

      3,8 w trasie? Chyba żartujesz. Mam ten samochód i ledwo sie mieszcze w 4.0. Nie jestem zadowolony z zakupu bo już mam 120 000 km na liczniku i nie długo turbina będzie do wymiany a wiesz jakie to koszta? :/

      P.S.
      Czy ten TwinAir ma koło dwumasowe?

  2. Mateusz pisze:

    Znajomy ma firme informatyczna, wdrazaja systemy CRM. Ma 4 handlowcow w kolko jezdza po warszawie wiec kupil im po dwa Mito i dwa Fiaty 500 z tymi silnikami. Niestety dwoch handlowcow jezdzilo ostatnio autobusem bo w prawie nowych samochodach (przebiegi 20 i 30 tysiecy) padla turbina.

  3. Patryk pisze:

    W cenniku Fiata na włochy (bo w PL ta wersja nie jest dostępna) 500 Lounge 0.9 TwinAir 105hp kosztuje 900 EURO więcej niż Lounge 1.3 MultiJet 95hp. Jaki więc interes kupować tego kaszla jak można mieć kulturalny, czterocylindrowy silnik za mniejsze pieniądze???

    Otóż powodem sa tylko i wyłącznie opłaty na zachodzie od diesli. Ludzie się tego obawiają i kupują takie dziwactwa jak dwucylindrowe turbodoładowane fiaciki.

  4. Ottimo pisze:

    Jesli chodzi o dwacylindry + turbine to polska ma juz swoje doswiadczenia: Turbinka Kowalskiego. „miało za zadanie zmniejszyć zużycie paliwa, zwiększyć stabilność pracy silnika fiata 126 oraz zwiększyć moc. Nigdy nie wypróbowano go na większą skalę, gdyż zaprzestano produkcji tych turbinek z powodu ich rozpadania się i tym samym wywoływania częstych uszkodzeń silnika.”. Zapewne z tym 0.9 bedzie tak samo…

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *